فوق برنامه

14:18 1402/06/24 - yasamin

فیلم های جادوگری که ارزش دیدن دارن

دوستان عزیز ، در جلسه فوق برنامه قبلی به مجموعه ی هری پاتر پرداختیم و حالا می‌خوایم بیشتر به فیلم‌های جادوگری بپردازیم. 
اولین فیلمی که واقعا ارزش دیدن داره هری پاتر هست ، و ما در جلسه ی قبلی کاملا بهش پرداختیم. بریم سراغ بعدیا

 سرگذشت نارنیا: شیر ، کمد لباس و جادوگر
«شیر، کمد لباس و جادوگر» اولین قسمت از مجموعه فیلم سه قسمتی اقتباس‌شده از رمانی نوشته‌ی سی اس لوئیس با همین عنوان است. در پس‌زمینه عملیات بلیتس لندن، چهار کودک برای فرار از بمباران وحشیانه به حومه روستایی پناه می‌برند. آنها دریچه‌ای مرموز را در داخل کمد لباس کشف می‌کنند که درواقع دروازه ورود به سرزمین نارنیاست، قلمرویی پر از مناظر بکر و موجودات خارق‌العاده. از قضا، بچه‌ها به‌زودی به این مسئله پی می‌برند که دنیای نارنیا هم دقیقا شبیه به دنیای خودشان، گرفتار جنگ است و ناگهان درمی‌یابند علی‌‎رغم بی‌میلی خود، در این درگیری گرفتار شده‌اند. زیرا تنها راه پیش‌گویی‌شده برای برقراری صلح در تمام نارنیا، رسیدن آن‌ها به تاج و تخت است.
گرچه «شیر، کمد لباس و جادوگر» فیلمی کودکانه است اما با وجود تهدید همیشگی جنگ بر سر شخصیت‌ها، این اثر به اندازه اغلب فیلم‌های جادوگری خوش و خرم نیست.

ارباب حلقه ها: یاران حلقه
قطعا نمی‌توان لیست بهترین فیلم‌های جادوگری را آماده کرد و به مجموعه ارباب حلقه‌ها نپرداخت. قلمرو سرزمین میانه خلق‌شده توسط جی آر آر تالکین در میان علاقه‌مندان به فانتزی حماسی، با مجموعه‌ای از فیلم‌ها، بازی‌ها و رسانه‌های دیگر که همگی از کتاب‌های تالکین اقتباس شده‌اند، تبدیل به افسانه شده. ممکن است برای برخی از طرفداران شگفت‌انگیز باشد که بدانند بسیاری از منابع این مجموعه‌ فیلم معاصر، در حال حاضر بیش از پنجاه سال قدمت دارند. یکی از اولین رمان‌های تالکین در سرزمین میانه به نام «هابیت» در سال ۱۹۳۷ به چاپ رسیده.
«ارباب حلقه ها: یاران حلقه» اولین اثر از حماسه‌ای سه قسمتی و یک فیلم تخیلی جادوگری است که داستان گروهی از قهرمانان با نژادهای مختلف از سرتاسر زمین میانه را نقل می‌کند که متحد می شوند تا حلقه‌ای قدرتمند را از بین ببرند. حلقه‌ای که قدرت زیادی برای صاحبش به ارمغان می‌آورد و می‌تواند او را تشخیص‌ناپذیر و نامرئی کند. در این مجموعه فیلم دوست‌داشتنی دنیایی وسیع و تخیلی که با تمهیدات فانتزی‌های معمول متفاوت است، انتظار بینندگان را می‌کشد.

توهم دکتر پارناسوس
یکی دیگر از مدخل‌های فیلم‌شناسی طولانی تری گیلیام با تمرکز بر دنیای عجیب و غریب و ماورایی، «تخیل دکتر پارناسوس» است که یادآور بسیاری از آثار قبلی اوست. فضای علمی-تخیلی/دیستوپیایی این فیلم جادوگری مانند فیلم‌های «برزیل» (Brazil) یا «۱۲ میمون» (۱۲ Monkeys) است، اگرچه فضای تاریک علمی-تخیلی در این فیلم با حس عرفانی‌تر و دنیای قدیمی عوض شده.
فیلم با گروه سیرک سیاری به مدیریت دکتر پارناسوس شروع می‌شود که غریبه‌ای مرموز با گذشته‌ای مبهم را به عنوان یکی از اعضا برمی‌گزیند. در طول راه، بیننده پی خواهد برد که بیشتر شخصیت‌های داستان رازی برای پنهان کردن دارند، حتی خود شیطان در تعقیب گروه است و با دکتر بر سر روح‌ بی‌گناهان دوئل می‌کند.
مرگ ناگهانی و غم‌انگیز هیث لجر در سال ۲۰۰۹ در هنگام بازی در نقش تونی شپرد، روی تولید این فیلم تاثیر گذاشت. جانی دپ، جود لاو و کالین فارل همگی برای کمک به پایان این پروژه برای این نقش انتخاب شدند. این تغییرات مکرر ظاهر شخصیت تونی لایه‌ای از سورئالیسم را هم به این فیلم افزود.

جادوگر شهر از

« جادوگر شهر اُز» که احتمالاً نیازی به معرفی ندارد، از زمان اکرانش یعنی بیش از ۸۰ سال پیش، تبدیل به یکی از شاخص‌ترین آثار میان بهترین فیلم‌های جادوگری شده است. این اثر از فیلمی در ژانر فانتزی فراتر رفته و به فیلمی کلاسیک در سینمای فراگیر تبدیل شده است.
در حالی که این فیلم تخیلی جادوگری در حیقیقت اقتباسی از رمان کودکان نوشته‌ی فرانک باوم (جادوگر شگفت انگیز شهر اوز) است، اما در فیلم دنیای داستانی اُز به شیوه‌ای بسیار دلپذیرتر از کتاب به تصویر کشیده شده. با تمام این اوصاف، پس از آن گروه بازیگران این فیلم به فرهنگ پاپ نفوذ کردند و بخشی جدایی‌ناپذیر از آن شدند، چرا که همه‌چیز از دمپایی‌های قرمز دوروتی گرفته تا گروه همراهان سفرش به‌سرعت شهرت یافت،به طوری که حتی میان کسانی که هرگز فیلم را ندیده بودند هم شناخته شده‌ بودند. چه با تماشای هزارباره این فیلم بزرگ شده باشید و چه هرگز موفق به دیدن این کلاسیک نشده باشید، به هرحال ارزش دارد که دوباره نگاهی به آن بیندازید و به دنیای آرام و جادویی باوم سرک بکشید.

هوگو

قطعا مارتین اسکورسیزی را می‌توان به ساخت برخی از جذاب‌ترین و دراماتیک‌ترین فیلم‌های دوران مدرن نسبت داد. فیلم‌های او چه درام‌های جنایی جذاب و چه فیلم‌های هیجان‌انگیز وحشیانه روان‌شناختی، معمولاً حول محور موضوعاتی بسیار سنگینی هستند. اگر به دنبال اثری دلپذیر از این کارگردان سرشناس هستید یا از طرفداران شناخته شده‌ترین آثار او هستید، فیلم ماجراجویی «هوگو» شما را ناامید نخواهد کرد؛ اثری که هم می‌توان آن را میان فیلم‌های جادویی قرار داد و هم عناصر سینمای اسکورسیزی را درون خود دارد.
هوگو کابره، پسر یک ساعت‌ساز در اوایل قرن بیستم فرانسه، پس از کشته شدن پدرش به طرز غم‌انگیزی یتیم می‌شود. پدرش بعد از مرگ رمز و رازی حل‌نشده در قالب خودکاری مرموز با منشأ ناشناخته برای هوگو به جا می‌گذارد. در طول داستان، هوگو تحت مراقبت ژرژ ملیس، تصویرگر مشهور قرار می‌گیرد و هوگو در مغازه اسباب‌بازی‌فروشی او مشغول به کار می‌شود. تصاویر منحصربه‌فرد در فیلم «هوگو» و دنیای تقریباً رویایی و مکانیزه‌ی اوایل قرن بیستم در کنار مضامین زیربنایی توضیح‌ناپذیر موجود در سراسر این فیلم جادوگری، آن را از نظر بصری و محتوایی متمایز می‌سازد.

 


خب بچه ها از اونجایی که فیلم های برتر زیادی هستند ، بقیه اش رو در جلسات بعدی معرفی می‌کنیم.
پایان جلسه ی فوق برنامه ی این هفته ، پروفسور لوپین
در ضمن من فقط همین کلاس رو می‌زارم